tiistai 9. elokuuta 2016

Haritus 22

Kesä ohi

Mielenkiintoinen, vivahteikas, tuulinen jopa hieman raskas oli tämä kesä. Valitsin tähän kaksi kuvaa, jotka rauhoittavat minua (katso myöhempi teksti):
  • Skotlanti 15.6. - 27.6.

  • Sisilia 28.6. - 22.7.
Mutta nyt sitten ihan muuta - vaikka nämä seuraavat jutut tietty liittyvät tähän kesäkauteen.

Muikku saunan seinässä?

Sisilian saunan runko on betonia ja sen ulkoseinä on päällystetty hiekkakivilaatoilla (20mm*30cm*25cm). Laatat on leikattu isoista hiekkakivilohkareista. Ja näissä laatoissa on useita fossiileja, katsokaa alla olevat kuvat. Yritin löytää netistä jotain vastaavaa - tämä ehkä lähin? http://www.vastavalo.fi/rakennuskivi-kirurginen-suomalainen-fossiili-oikosarvi-587094.html




 Ja tämä on sitten se muikku - ikää varmasti aika paljon - sanoisin 200 miljoonaa vuotta? Ongelma näissä fossiileissa on, että ne ovat hauraampaa materiaalia kuin muu osa kiveä ja tuuli, vesi ja lämpötila murentavat ne pikkuhiljaa irti seinästä - sinne katosi vuosimiljoonat. Tässä kuva toisesta kohdasta seinää, jossa näin jo käynyt.
Siis voinko jotain tehdä? Hiekkakiveä voi yrittää estää hajoamasta levittämällä sen pinnalle "suoja-ainetta" = liimaa. Olen nyt näin kahdesti tehnyt - aika näyttää onko tästä myrkystä mitään apua.
Minusta kivet ovat mielenkiintoisia. Vielä tähän loppuun kivi, jonka löysin Skotlannista Uist nimiseltä saarelta. Kivi on huomattavan painava - jotain timanttia tässä on, eikö?

Voi kurjuus - lähetä paketti!

Olen vuosikymmenien aikana lähettänyt vaikka minkälaista pakettia eri maihin - isojakin (esim. kaukoputki Sisiliaan). Jotenkin voisi olettaa, että kun tämä internet aika kaikkine verkkokauppoineen ja karttapalveluineen olisi parantanut/nopeuttanut/halventanut tätä tavaraliikennettä - siihen kun kaikki nojaa niin paljon. Mutta tämän kesän kokemusten mukaan ei - ei todellakaan. Olemme menossa kohti kurjuutta. Otan tässä nyt väitteeni tueksi kaksi tapausta, jotka tapahtuivat eri maissa, mutta kuukauden aikaikkunan sisällä.

Case Sisilia. Leena halusi Sisilian vierashuoneen sänkyyn petauspatjat. No, italiassa ei ole vielä petauspatjoja keksitty (tosi kovat sängyt, yleisesti, paitsi meillä). Mutta Ikeassa näitä löytyy ja Ikealla on Italiassa verkkokauppa. Leena kävi Suomessa katsomassa mallit ja tyypit ja sitten rohkea tilaus in Italy. Saatiin toimituspäivä, mutta kävi ilmi, että se oli ohjeellinen (mitä kukin tällä ymmärtää?). Joka tapauksessa toimitus tuli monta viikkoa myöhässä, oli repaleinen ja likainen. Palautus ei onnistunut (tai ehkä olisi onnistunut, mutta emme enää silloin olisi olleet paikalla). Hyvitys ei onnistunut luottokortille ja kyllä joutui monta sivua pitkän lomakkeen täyttämään käsin ja skannaamaan. Todella huono, kurja, aivan aliarvoinen prosessi - tai sitä prosessia ei todellakaan ollut. Ja Ikea on iso kauppa? Eikö?

Case Oliiviöljy. Joululta meillä oli vielä noin 15 litraa kauden 2015 öljyä. Teimme niistä kaksi pakettia, joista toinen lähti pastan ja muun hyvän kanssa Skotlantiin Hannalle.
Tämä paketti meni hyvin Skotlantiin. Käytimme La Nuova Posta yritystä. Hinnat englantiin eivät ole  ihan mahdottomat kuten oheinen kuva kertoo.
Mutta siten saman yrityksen kautta lähetimme paketin Suomeen, jossa oli 3 (kolme) litraa oliiviöljyä. Hinta oli melkein kaksi kertaa kalliimpi (vaikka matka lyhympi).

Tulemme Suomeen ja pakettia ei näy. Leena käy kysymässä postista - ei havaintoa. Siis paketin seuranta ei oikein toimi - vaikka pitäisi. Viikko sen jälkeen kun Skotlannin paketti oli perillä, tulee postin kautta kortti, jossa kerrotaan että olivat yrittäneet toimittaa ja puhelinnumero, josta voi sopia uuden toimitusajan. Soitto, jonotus ja uusi toimitusaika - kuriiri ei voi luvata tiettyä kellonaikaa vaan ainoastaan päivän. Odotan päivän (samalla käsittelen parvekkeen terassiöljyllä). Ei tule eikä kukaan soita. Seuraavana päivänä uusi, jo hieman ärtynyt soitto yritykseen. Sovitaan uusi toimituspäivä. Tulee päivä ja odotan - nyt en pysty käsittelemään parveketta, koska se ei ole vielä kuiva. Ei kuulu mitään, kello 14, soitan palveluun, jossa sanovat että paketti auton kyydissä. Hienoa, toivoa on. Sitten soi puhelin - väärä puhelin = meidän lomapuhelin. Kuski kertoo olevansa Pasilassa ja kertoo olevansa meillä 20 min. päästä. Odottelen, ei kuulu mitään. Menen talon takapihalla katsomaan ja siellä on pakettiauto ja mies harhailee paketti sylissä. Siellä se on. Ei ollut osannut perille. Tietty, onhan nämä osoitteet Suomessa vaikeita - on kirjaimia ja numeroita. Mutta kyllä minun oli vaikea olla - miten tämä yhteiskunta pysyy pystyssä? Miten paljon tehdään turhaa työtä, ihmiset ja tavarat etsivät toisiaan? Mitä tämä kaikki maksaa? Miten paljon tavaroita ei koskaa löydä perille? Olen vieläkin hieman ärtynyt - ja koskaan emme käytä La Nuova Postaa paketin toimitukseen Suomeen. Piste.

Muistakin verkkopalveluista minulla olisi sanottavaa, mutta ehkä hillitsen itseni ja jätän sen toiseen kertaan (liittyy autovuokraukseen).

Loppukevennys

Koska verenpaine ei ole hyväksi, (lue tämä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00034)
 tähän loppuun loivennus.
Hydrokopteri toimii tekniikan puolelta (moottori, potkuri, ponttoonit, ohjaus). Tässä video - käännä äänet päälle kun katsot. Ja hymyile.


Ja netistä löytyi myös kilpaileva tuote: mutta on kyllä paljon huonompi kuin meillä ! https://www.youtube.com/watch?v=uHyNZwIW4Ck

torstai 9. kesäkuuta 2016

Haritus 21

Suunnittelutehtäviä suorittaen

Nyt kun koulun lukuvuosi on ohi, olen tehnyt kaikenlaisia suunnittelutehtäviä - Hannan verkkosivu on vaiheessa "preliminary". Hylkäsin Wordpress alustan, sain kyllä sen toimimaan ja jopa niin, että toimi muistitikulta. Mutta jotenkin en syttynyt siihen - oli liian monta liikkuvaa osaa ja hyvin rajoitettu kontrolli mitä pääsi itse tekemään - ja en minä kyllä pitänyt siitäkään, että koodaaminen oli minimoitu ja piilotettu. Mutta nyt sitten on syntymässä ihan Bootstrap, HTML, CSS, JavaScript -sivusto + ulkopuoliset palvelut kytkettynä osaksi sivustoa. Julkaisen kun on siinä kunnossa, että sitä ilkeää julkisesti näyttää - teknisesti toimiva, mutta sisältöä ei vielä ole kuin malliksi.

Skotlannin saunasta tein toisen version, joka on tässä. Nyt näyttäisi siltä, että tämä toteutuu - ja aikaikkuna on varmaankin tuolla elokuussa 2017.

Sitten tuli suunniteltua yksi Ikean keittiö - siitä tuli tämmöinen. Keittiön paikasta sitten myöhemmin lisää. Täytyy kyllä sanoa, että on Ikea tehnyt mielenkiintoisen ohjelman, mutta ilman Ikean työntekijän apua, ei tämä olisi kyllä ihan valmiiksi tullut, minun tekemästä puuttui vaikka mitä.

Testaa oletko vanha

En tiedä muistaako joku teistä (vanhuustesti 1.), että olin tuossa marraskuussa viime vuonna Japanissa Siggraph reissulla? Ei se mitään, sitä sattuu... No, joka tapauksessa reissulta tuli ostettua Antti Laihon innoittamana oheinen (itseasiassa kaksi, koska Antti sanoi, että joku kohta kuitenkin menee rikki ja tarvitsee varaosan - vanhuustesti 2.).

Eli tämä on laserleikkurilla peltiin tehty pienoismalli Wrightin veljesten suunnittelemasta Flyer lentokoneesta - täällä lisätietoa ja kuvia. Eli vuonna 1903, 113 vuotta sitten he lensivät koneellaan Kitty Hawk:issa Pohjois Carolinassa. He olivat todella rohkeita ihmisiä. Ja se mitä on tapahtunut sen jälkeen on aivan uskomatonta, koko ilmailun kehitys kaikkine ihmeellisine polkuineen. Ilman Wrightin veljeksiä matkailu olisi todella vaikeaa (tietty joku olisi tämän kyllä keksinyt, mutta jonkun täytyy aloittaa uuden puskeminen).

Siispä otin sakset & pinsetit ja aloin rakentelemaan. Tässä kuva ohjeista - hieman oli ongelmia kielen kanssa, mutta kuvat olivat kohtuulliset.
Mutta isoin ongelma eivät olleet ohjeet, vaan pienet osat. Ja koska kyseessä oli pelti, ja liitoksia ei hitsattu eikä liimattu, vaan tarkoitus oli sitoa ne kiinni toisiinsa kääntämällä pieniä, aivan hengettömiä peltisuikaleita, niin ongelma oli näiden peltisuikaleiden saaminen läpi pienistä, aivan olemattomista reijistä ja sitten se läpimennyt suikale piti saada väänettyä jotenkin. En oikein nähnyt niitä, ja jos näin niin käsi vapisi niin, että ei ne oikein osuneet kohdalleen. (vanhuustesti 3. - näetkö? mites käden kontrolli?). Mutta se mitä vanhuus tuon, on kärsivällisyys. Etenin hitaasti, join välillä kupin teetä, luin, katselin TV:tä. Pikkuhiljaa ja jokaisesta uudesta onnistumisesta nauttien (vanhuustesti 4. nautitko kaikesta mitä saat onnistumaan?), malli kasautui - kyllä, siinä meni aikaa, mutta tässä tulos - yhtään varaosaa ei tarvinnut käyttää. Kuka haluaa kokeilla toisen tekemistä (vahnuustesti 5 - uskallatko ottaa uusia haasteita vastaa?). Saatavana minulta pyytämällä.


Eli iso se ei ole - on tuossa tulitikkuaskin päällä, siipiväli 10 cm.

Ehkä kesätauko?

Blogi hiljee nyt kesätauolle - ehkä. Menemme Leenan kanssa nyt aluksi Skotlantiin Hannalle ja sieltä suoraan Sisiliaan. Tarkoitus on hieman rakentaa molemmissa maanosissa (seiniä, lattiaa.. porttia...) ja nauttia syömisestä ja ehkä yksi olutkin. Jotain varmaankin kirjoitan - mutta meneekö elokuulle, saa nähdä.

Kesää,
harri

tiistai 17. toukokuuta 2016

Haritus 20

Lukuvuosi loppuu - kehitysprojektit alkavat

Tänään kävin lopettamassa yhden kurssin Hämeentiellä, illalla on Mobile Programming kurssin lopputentti ja keskiviikkoiltana Mobiiliohjelmoinnin vastaava tentti. Sitten generoin arvosanat kaikille, toivottavasti. Kausi loppuu ensi viikolla pääsykoevalvontaan ja valistumisjuhliin 27.5. Tulee olemaan mukava taas kätellä nuoria, uusia insinöörejä. Mitä sitten teen sen jälkeen? Minun pitäisi kehittää kaksi verkkopalvelua tuleville yrityksille ennen kesää. Tekniseksi alustaksi on useita eri vaihtoehtoja, mutta kokeilen ensin Apache, PHP (https://www.apachefriends.org/index.html) + Wordpress (https://wordpress.org/download/) kompinaatiota täydennettynä tarvittavilla lisäosilla. Katsotaan mitä syntyy - kerron tästä myöhemmin lisää.

Muuten olo on aika ihmettelevä - tässäkö tämä oli? Päällikköpostissa tässä vaiheessa vuotta vauhti kiihtyi....

Muistoja hinauksista

Koska Savon kesäpaikkamme oli saari, niin sinne tavaran vieminen vaati omat punnerruksensa. Talvella jäätä myöten tuotiin paljon (kaasuhella, kattopeltejä...), veneellä mm. 900 metriä lautaa ja yksi kiuas. Sitten tehtiin lautta ja sillä on kuskattu vaikka mitä. Yleensä liikenne on ollut yksisuuntaista - tavaraa on viety - takaisin on tullut likaisia vaatteita ja tyhjiä bensakanistereita. Nyt sitten näiden kahden viikon aikana suunta on ollut toiseen suuntaan, eli tavaraa kuskattu saaresta pois. Tietty osa jäi sinne ja se sinne kuuluukin. Mutta tässä muutama kuva näin lopuksi.




Tyyntä

Nyt Kytönen lovutettu seuraaville omistajille. Tämä kuva sopinee tähän loppuun, kyseinen näkymä otettu 5.5.2016, klo 18:12.



keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

Haritus 19

Kopteriuutisia

Olin edellisenä viikonloppuna Kiuruvedellä auttamassa hydrokopterin rakentamista. Alamme olla siinä vaiheessa, että kohta on vesille laskun aika :) Korjasimme bensatankin (nyt ei vuoda), ja vedettiin hydrauliikkaputkia ja tehtiin lisäsäiliö. Nyt kaikki letkut paikallaan. Vielä pitäisi tehdä ratti, hihnankiristäjä ja vaihtaa koneeseen öljyt. Myös mittaristo hieman kesken = ei mitään mittareita - kai sitä jonkin mittarin tarvitsee vai riittäisikö korvakuulo? (Mites jos on vaikka kypärä päässä? Vai riittääkö pipo?).

Mutta nyt on alustava päivä jolloin uitetaan - kesäkuun alku, kun koulut ovat ohi. Seuratkaa kanavaa mitä tapahtuu - uusi Titanic vai Suomi nousuun tuote. Tässä muutama kuva selitysten kanssa.
 Laitteessa on 4 ponttoonia, joita voidaan nostaa ja laskea näillä sylintereillä.
 Potkuri ja moottori näkyvät tuossa moottorin jäähdytyskennoston takaa.
 Tästä puuttuu ratti - ohjausyksikkö, kaasu- ja kytkinpoljin ovat jo paikallaan. Pientä säätöä vielä tarvitaan ....
 Letkutus istumayksikön ja moottoriyksikön välillä. Eikö olekin kaunis?
Hydrauliikkapumppu (sähköinen) ja primäärisäiliö ja lisäsäiliö. Bensatakki tuossa reunalla.

Stuttgartissa opettamassa

Olen tämän viikon täällä Saksassa pienellä opetusreissulla - kiitos EU. Jos joku haluaa katsoa niin tässä yksi tehtävä, mikä tehtiin opiskeljoiden kanssa yhdessä vajaassa päivässä - sopi todella hyvin säähän. http://users.metropolia.fi/~harria/Stuttgart/Web3D/Our_Example/Web3D/Part11a.htm

Olen myös syönyt pullaa yhden kerran - prof. Wolfgang Faigle on jäämässä kesällä eläkkeelle ja hän keitti sunnuntaina samovaarilla minulle teetä ja maisteltiin näitä:

Sää on ollut todella erikoinen - täällä on satanut lunta ja ollut muutenkin kylmää. Ja minä kuvittelin tulevani kevääseen tänne.


Huolimatta säästä, kävimme kävelyllä tiistaina päivän päätteeksi. Toisen maailmansodan jälkeen Stuttgart oli rauniona ja kaupunki teki niin, että ajoi kuorma-autoilla rauniot yhden mäenpäälle - mäki nousi monta kymmentä metriä ylöspäin. Tässä muutama kuva.


Ihmettely - juuston kääre?

Sain majapaikassa yhtenä iltana juustoa (kurpitsakeiton kanssa). Katsokaa kuvat. Miksi ihmeessä juusto on kääritty lehtiin? Mainoskikka? Onko joku muu nähnyt vastaavaa? En ainakaan minä. Miten hyvin mahtaa säilyä? Tämä erikseen Hannalle, joka aikoo valmistaa juustoa - mihin voisi kääriä Skyellä?





keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

Haritus 18

Kytönen myyty perjantaina 8.4.2016

Leena kirjoitti jo tästä kaiken mitä voi kirjoittaa, blogi löytyy täältä: http://ihanakesaparatiisi.blogspot.fi/
Yhden valokuvan haluan vielä jakaa kanssanne - mitä oheisessa kuvassa oikein on?

Verottaja voi olla väärässä!

Vielä yksi asia on selvityksessä Kytöseen liittyen. Olen aina uskonut verottajaan ja poliisiin. Nyt usko verottajaan sai pahan kolauksen. Kaikki te joilla on kiinteistö ja maata, kannattaa tarkistaa kiinteistöveroerittely. Kytösen tapauksessa kaikki oli kunnossa vuoteen vuoteen 2011, mutta tässä kohdassa jokin meni pieneen ja vuoden 2012 verotuksessa meillä olikin yllättäen 1,4511 ha lisää maata jota verotettiin. Ja minä en huomannut mitään, ehkä lähinnä ihmettelin, että kovasti on verotus noussut - en tainnut kyllä edes ihmetellä.

Nyt sitten on edessä projekti, jossa yritän oikaista verotustani 5 vuoden ajalta. Saa nähdä miten vaikea asia tämä on ja mihin kaikkiin hallinnon portaisiin tässä tulee kompastumaan.
Mutta virhe on verottajan ja minä olen kärsijä...
Palaan aiheeseen kun homma ratkennut johonkin suuntaan.

Kevätflunssa

Mitä teen nyt? Yskin ja niistän nenää. Sain pöpön viime viikonloppuna - mistä nämä oikein tulevat? Voisi olettaa, että tämän ikäisenä olisi jo jokin immuniteetti olemassa, mutta ei köh,köh vaan... Varmasti olen elämäni aikana saanut kaikki yskäpöpöt - ja aina vaan... Kieriskelyä säälissä...

Viikon kirja (nyt ei ihmettelyjä - tuo verottaja riittää)

Sain työkaverilta oheisen kirjan. Kalakirjat ovat mukavia ja tämä varsinkin kattaa koko pallon.
Vaikka nimi on "laaja" Encyclopedia of Fishing niin ei tämä kyllä koko kalastuksen kenttää kata, ei ole kirjoittaja käynyt Suvaksella kalassa. Kirjan loppusijoituspaikka tulee olemaan Skotlannissa. Vaikka on ole perhokalastajia (on minulla perhovapa ja muutama syötti), niin yksi kirjan perho sykähdytti minua - minusta tämä on karulla tavalla kaunis ja jos olisin kala niin yrittäisin tätä. Kyseessä on perho nimeltään Greenwell's Glory, näyttää tältä (kuva osoitteesta: http://www.flyfishingpoint.net/data/web/eshop/flies/160.jpg
Tämä on kehitetty pyytämään taimenta Tweed joesta - joki löytyy Edinburgista etelään, Kelso on yksi kaupunki joen rannalla. Katso: http://www.fishpal.com/Scotland/Tweed/Map.asp?dom=Tweed
Kuka tietää, ehkä käyn tuolla vielä kalassa?

maanantai 4. huhtikuuta 2016

Haritus 17

Skotlannin kuulumiset

Oiken mukava reissu taas heitetty, uuden näkeminen ja tekeminen virkistää aina. Tässä muutama kuva kommenteilla.
 Yes, it's a hole (kyllä, reikä on). Ja viikon lopulla näitä olikin jo kaksi. Yleisesti voi sanoa, että skotlantilaiset talot eivät tarvitse ilmastointia.
 Maisema on lähellä Neist Point majakkaa. Katsokaa oheisesta linkistä missä.
 Aamulla menossa kala-autolle. Ja keli oli mukava... mäki aika iso...
 Jos katsotte tarkasti niin näätte tuossa takarinteessä rajan. Toisella puolella (vasen), on ollut eläimiä syömässä - oikealla ei. Eli luonto ottaa kyllä tilan haltuun kun/jos ihminen siitä luopuu.
 Niin, miksi tässä pienessä kylässä on tiistaiaamuisin mobiilipalvelu, joka tuo kalaruokaa lähellä? Miksi Suomessa suuremmissakaan kylissä kauppa-auto on hävinnyt? Suvaksen maisemissa vielä Metsämarket kulkee, toivottavasti vielä pitkään.
 Auton kalavalikoimaa. Oli savukalaa ja tuoretta, hinnat ihan kohdallaan.
 Ja tässä bussipysäkillä lähdössä takaisin Suomeen. Bussimatkailu oli yllättävän helppoa ja toimivaa - ei stressiä ja ehti katsoa maisemia. Hinta Glasgow - Skye - Glasgow oli 50 euroa, ajoaikaa 5 tuntia. Tässä iso huomio! Lippu pitää ostaa etukäteen ja istumapaikkoja on vain rajatusti - monta matkustajaa jäi pysäkille, koska eivät mahtuneet mukaan.

Arkkitehti Benin kanssa oli mukava juttelu ja sen seurauksena saunaprojekti siirtyy - ajassa ja paikassa. Keskustelun seurauksena ehkä alkaa toinen projekti, josta kerron myöhemmin, jos/kun se saadaan käyntiin.

Viikon ihmettely

Ihmiset matkustavat paljon - aivan käsittämättömän paljon. Kaikki neljä KLM:n lentoa olivat täysin loppuun buukattu. Voisi olettaa, että lentoyhtiöillä menee hyvin? Myös bussit olivat täynnä molempiin suuntiin. Siis mitään lamaa ei ole? Vai onko niin, että nykyinen lama ei kosketa tiettyä ihmisryhmää?

Lopuksi: tutkimme reissun aikana eri lammasrotuja. Ei voi kuin ihmetellä miten monenlaisia niitä on - sekä koossa, että värissä. Jalostamisen idea on mielenkiintoinen - ehkä olemme menossa kohti parempaa tulevaisuutta? Tässä Hannalle tulevan rodun edustaja.